Preţul unei proprietăţi este printre cele mai importante aspecte ce trebuie stabilite atunci când vrem să vindem o proprietate. Pentru a vă răspunde la această preocupare, este necesar să vedem locaţia şi să facem o analiză comparativă de piaţă care, în urma unor calcule şi a unor ajustări specifice pe care un agent imobiliar cu experienţă le poate face, pe baza activelor vândute şi în precontract din zona dată, pe o perioadă specifică de timp, ne va reda un preţ corect de listare.
Agenții imobiliari care lucrează în reprezentare au experienţa şi fluxul de lucru necesar să te asiste în:
– înţelegerea nevoilor tale imobiliare
– stabilirea preţului corect de listare
– expunerea proprietăţii tale către maximum de clienţi
– eliminarea cumpărătorilor necalificaţi
– negocierea şi acceptarea celei mai bune oferte de preţ
Aşadar, colaborarea cu un agent imobiliar care te reprezintă te scuteşte de stres, telefoane agasante şi fără rezultat, vizionări fără scop şi cheltuieli inutile pentru publicitate scumpă şi fără succes.
– pentru că îţi apără doar ţie interesele în piaţa imobiliară
– pentru că îţi este loial sută la sută şi pune întotdeauna interesul tău mai presus de interesul său personal
– pentru că este un profesionist care lucrează după o înaltă conduită etică şi profesională
– pentru că este în continuă învăţare şi perfecţionare şi are acces facil la educaţie superioară în domeniu
– pentru că a ales să respecte un Cod de Etică şi să colaboreze cu toţi competitorii din piaţă, expunându-ţi proprietate către maximumul de clienţi existenţi
– pentru că ştie cel mai bine cum să valorifice şi să expună cel mai bine în piaţă proprietatea ta
Şi pentru multe alte detalii, care fac diferenţa dintre „de vânzare” şi „vândut”, pe care te invit să le discutăm împreună.
Agentul imobiliar care îţi reprezintă interesele lucrează doar pentru tine, îţi apără interesele, duce negocierea ofertelor în numele tău, te consiliază cu privire la preţul corect de piaţă, te susţine să obţii toată documentaţia necesară vânzării, îţi pregăteşte proprietatea pentru şedinta foto şi o marketează corespunzător. Este ca un avocat al tău, pe partea de imobiliare.
Gândeşte-te că proprietatea ta e cea mai râvnită prăjitură din vitrina unei cofetării. În exclusivitate, profesionistul preia prăjitura şi o plasează în propria vitrină, sub pază strictă. Dacă prăjitura mai face cu ochiul şi altor cofetari, aka colegi agenţi imobiliari, agentul care are exclusivitatea înteţeşte paza, să nu se apropie nimeni de prăjitură. Aceasta rămâne pe stoc, o zi, două zile, şi dacă e bună, e făcută cu frişcă proaspătă şi unt şi riscă să se strice. Până e vândută strict clientului care intră în cofetăria iniţială.
În reprezentare imobiliară, agentul imobiliar ia prăjitura şi o expune atât în propria-i vitrină, cât şi tuturor cofetarilor aka agenţilor din oraş. Dă sfoară în ţară de cât e de delicioasă prăjitura şi că alta ca ea nu mai e. Nu o lasă să rămână pe stoc, ci gândeşte strategii astfel încât prăjitura ta să fie vândută pe nerăsuflate şi poate chiar să fie un client, doi care ar plăti în plus dacă e cu frişcă de casă. Ai înţeles ideea?
În plus, pofticioşii de „dulce”, aka potenţialii cumpărători interesaţi pe segmentul respectiv de piaţă, vor şti exact pe ce stradă găsesc prăjitura şi nu vei risca să ajungă într-o altă cofetărie unde, furaţi de peisaj, ar putea savura altceva. Şi, cel mai important, agentul imobiliar va negocia pentru „prăjitura” ta cel mai bun preţ iar, la final, vei constata că, după ce ai angajat şi un profesionist să se ocupe de toată treaba, ai reuşit să şi economiseşti, faţă de cât ai fi încasat, la final, vânzând prăjitura in varianta de exclusivitate.
Anunţurile pe Internet reprezintă o parte infimă din strategia de expunere a unei proprietăţi pe care un agent imobiliar care te reprezintă o poate face. În plus, o dată ce proprietatea ta a fost preluată în bazele de datele ale imobiliarilor care nu lucrează în reprezentare, ea ajunge multiplicată în numeroase anunţuri şi, precum unei fete mari scoase la măritiş, i se duce vestea că nu e curtată, că stă pe piaţă de x zile, ca are 1.50 in loc de 1.80 înălţime etc, şi atunci potenţialele persoane interesate îşi pierd interesul pentru ea. Şi, cu cât stă mai mult în faza aceasta, cu atât se vinde mai greu căci, să nu uităm, e îngropată ca acul în carul cu fân, într-o sumedenie de anunţuri similare şi concurenţiale, pe deasupra, cum cred că ai constat şi tu, nu-i aşa?
Pentru că nu ai expertiza unui agent imobiliar, care ştie să califice potenţialii clienţi după gradul lor de interes şi după eligibilitatea lor. Există următoarele tipologii de clienţi cumpărători:
– curioşii, care doar sună informativ
– necalificaţii, care sună, dar situaţia nu le permite, din diferite motive, să cumpere
– calificaţii, care sună şi sunt atenţi la orice detaliu pe care să îl poartă transforma în asul din mânecă la negocieri
Din experienţa noastră şi a statisticilor efectuate în baza activelor vândute şi în precontract din Timişoara, în ultimul an, şi dacă vei reuşi să vinzi pe cont propriu într-un final, o vei face pentru 10-15% mai puţin decât ai fi putut obţine dacă aveai un agent care să te reprezinte de partea ta.
Imobiliarii fac mult mai mult decât a pune un anunţuri pe Internet. Modul în care proprietatea ta este scoasă în lume, pozele, descrierea, calificarea clienţilor, posibilitatea de a avea de partea ta pe cineva cu experienţă în domeniu, care asta face zilnic, e ca şi cum ai avea un avocat profesionist să îţi apere cauza. Altfel, gândeşte-te că este ca şi cum te-ai prezenta pur şi simplu singur, în faţa celui mai aspru şi experimentat complet de judecată. Nu-i aşa că ţi-ai dori în acest caz pe cineva de partea ta, care să îţi apere interesele?
Această analiză este ca o radiografie. Înainte de a urma un plan de tratament, când mergem la medic, acesta ne trimite să ne facem nişte investigaţii, ca să ştie ce intervenţii sunt necesare, ce să ne recomande, potrivit cu situaţia şi diagnosticul nostru. La fel este şi această analiză comparativă de piaţă pentru domeniul imobiliar: ne spune unde ne situăm cu proprietatea, ca şi preţ al pieţei, luând în calcul activele similare ca şi zonă şi particularităţi, vândute şi in precontract. Noi o realizăm folosind sisteme agreate şi de evaluatorii ANEVAR (Asociaţia Natională a Evaluatorilor Autorizaţi din România) şi, la final, obținem trei preţuri, în baza unor ajustări realizate, şi anume un preţ minimum de vânzare, un preţ maximum de vânzare şi un preţ recomandat.
Unealta cu care realizăm noi analizele comparative de piaţă este cel mai performant sistem pe care îl are la dispoziţie, în zilele noastre, un imobiliar. Eliminam toate duplicatele, astfel încât analiza de piaţă să fie cât mai apropiată de realitate. Mai mult, proprietăţile sunt păstrate în baza de date, nu se şterg niciodată, istoricul lor rămâne salvat şi poţi să vezi oricând statusul unei proprietăţi. Spre exemplu, poţi să analizezi să vezi de ce anul trecut o proprietate nu s-a vândut la 50.000 de Euro, a stat pe piaţă jumătate de an, a fost retrasă şi apoi anul acesta s-a dat la 45.000 Euro şi în cât timp, de exemplu, într-o lună. Dacă după doi ani proprietatea apare din nou la vânzare în piaţă, se reactulizează statusul ei în activ, îi vezi tot istoricul şi ştii ce s-a întâmplat cu ea. Nu se pierde, din momentul în care a intrat în baza noastră de date. Astfel că realizarea unei analize comparative de piaţă corecte pe baza unei unele performante este esenţială şi reprezintă fundaţia în procesul de vânzare a unei proprietăţi.